Studenci pilotażu PRz zwycięzcami II edycji konkursu PLL LOT na najlepszą pracę dyplomową
01 kwietnia, 2023Wiadomości / Biznes i finanse / Polska
Mgr inż. Aleksandra Pasich, absolwentka kierunku lotnictwo i kosmonautyka na specjalności "pilotaż" oraz inż. Dawid Wirtek, student kierunku lotnictwo i kosmonautyka na specjalności "pilotaż" na Politechnice Rzeszowskiej zwyciężyli w II edycji konkursu PLL LOT na najlepszą pracę dyplomową o tematyce lotniczej.
Nagrody w konkursie na najlepszą pracę dyplomową o tematyce lotniczej w kategorii pracy magisterskiej, inżynierskiej oraz licencjackiej zostały wręczone 17 marca 2023 r.
Do II edycji konkursu, którego organizatorem są Polskie Linie Lotnicze LOT, zostali zaproszeni absolwenci studiów I i II stopnia oraz studiów podyplomowych ze wszystkich uczelni publicznych i niepublicznych. Konkurs obejmował prace tematycznie związane z lotnictwem pasażerskim oraz cargo.
- Oferujemy im szanse ciekawego rozwoju, gdyż rozwój w lotnictwie, rozwój technologii wymaga od nas postępu i tego, żeby te osoby były przygotowane w sposób nowoczesny - podkreśliła Katarzyna Lewandowska, prezes PLL LOT.
Zdaniem członka Zarządu ds. Handlowych PLL LOT Michała Fijoła współpraca LOT-u ze środowiskiem akademickim jest bardzo ważna również ze względu na inne dziedziny związane z przemysłem lotniczym. Najlepsi studenci wchodzący na rynek pracy powinni wiedzieć, że branża lotnicza nie tylko związana jest z samolotami, pilotami i załogami, lecz także o tym, że w przedsiębiorstwie lotniczym kumuluje się wiedza o gospodarce, ekonomii, zarządzaniu czy marketingu.
Prof. PRz Andrzej Majka zaznaczył, że obecnie jest wiele możliwości współpracy uczelni wyższych, zwłaszcza technicznych z partnerami biznesowymi. Promotor podkreślił, że obie zwycięskie prace wpisują się w działania ukierunkowane na zmniejszenie uciążliwości transportu lotniczego dla środowiska naturalnego oraz poprawę efektywności operacji lotniczych.
Zwycięska praca magisterska autorstwa mgr inż. Aleksandry Pasich pt. "Concept of curved precision approach based on GLS and its influence on flight and airspace efficiency" opracowana w języku angielskim, skupiała się na tematyce procedur precyzyjnego podejścia do lądowania, które od wielu lat znacznie przyczyniają się do wzrostu poziomu bezpieczeństwa operacji lotniczych w tej fazie lotu, w szczególności warunkach ograniczonej widzialności. W ramach pracy została zaprojektowana nowa trajektoria lotu w procedurze precyzyjnego podejścia do lądowania oparta na wykorzystującym satelitarną technologię GBAS Landing Systemie.
- Głównym celem mojej pracy było sprawdzenie wykonalności takiej procedury na Lotnisku Chopina w zastępstwie za tradycyjne podejście ILS oraz zbadanie jej wpływu na efektywność lotu i przestrzeni powietrznej. W celu oceny wyników i dokonania analizy porównawczej ustaliłam sześć kluczowych wskaźników efektywności, do których zaliczamy dystans, czas procedury, zużycie paliwa, poziom emisji dwutlenku węgla, ślad hałasowy oraz przepustowość pasa. Przeprowadzone obliczenia oraz symulacje w czasie rzeczywistym, a także analiza porównawcza z obecnie istniejącą procedurą, wskazują na pozytywny wpływ nowo zaprojektowanej procedury na efektywność lotu, co w przyszłości może się przyczynić do zmian mających ogromny wpływ na środowisko oraz przepustowość przestrzeni powietrznej. Ponadto taka trajektoria podejścia oraz możliwości systemu GBAS mogą w przyszłości pozwolić na implementację podejścia precyzyjnego na lotniskach trudnych operacyjnie, tj. otoczonych wysokimi górami bądź usytuowanych w bliskim sąsiedztwie przestrzeni powietrznych dwóch dużych międzynarodowych portów lotniczych, co w istotny sposób może przyczynić się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa - podkreśliła zwyciężczyni.
Mgr inż. Aleksandra Pasich powtórzyła sukces z I edycji konkursu organizowanego przez LOT, kiedy to zajęła pierwsze miejsce w kategorii prac inżynierskich. Laureatka jeszcze w tym roku zasiądzie za sterami samolotu pasażerskiego jako pierwszy oficer, a w przyszłości zamierza kontynuować badania i rozwijać swoje zainteresowania w ramach studiów doktoranckich.
W kategorii prac inżynierskich najlepszy okazał się inż. Dawid Wirtek z pracą pt. "Analiza możliwości poprawy charakterystyk operacyjnych samolotu w fazie podejścia do lądowania". Autor skupił się na wykorzystaniu technologii satelitarnej jako tej technologii, która może poprawić efektywność pewnych czynników samolotu na podejściu do lądowania, takich jak czas wykonania operacji podejścia do lądowania czy oddziaływanie hałasowe na środowisko wokół danego lotniska. Rozważone zostały możliwości wprowadzenia nowej procedury ze zwiększonym kątem podejścia do lądowania na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
- Po przeprowadzeniu rozważań teoretycznych oraz wielu prób symulacyjnych wykazałem, że korzyści płynące z implementacji takiego rozwiązania mogą poprawić fazę podejścia do lądowania w takich aspektach, jak np. skrócenie czasu wykonania procedury do lądowania o około 1 minutę czy zmniejszenie oddziaływania hałasowego na otoczenie wokół lotniska - w przypadku tego czynnika po wprowadzeniu procedury ze zwiększonym kątem podejścia do lądowania liczba osób odczuwająca znaczny hałas od samolotu zmniejszy się o ok. 45 tys. osób - mówił laureat.
Praca zwróciła uwagę na ważny aspekt wpływu samolotu na środowisko oraz wykazała znaczne korzyści ekonomiczne związane.
Praca inżynierska pt. "Model rozwiązań technicznych w związku z zagrożeniem epidemicznym w lotnictwie cywilnym" autorstwa inż. Jakuba Zbocha stanowi interdyscyplinarne opracowanie na temat nowoczesnych technologii i procedur dla lotnictwa, które minimalizują ryzyko infekcji w trakcie podróży samolotem oraz w terminalach lotniczych.
- Moja praca obejmuje również nowatorskie rozwiązania niewykorzystywane dotychczas w lotnictwie, których sens użycia w czasie pandemii/zagrożenia epidemicznego jest uzasadniony. Część praktyczna stanowi innowacyjny projekt stacjonarnego oświetlenia ultrafioletowego do dezynfekcji w kabinie pasażerskiej Embraera 190. Jest to odpowiedź na bieżące i ważne wyzwania inżynieryjne, społeczne oraz ekonomiczne - powiedział J. Zboch.
Autor podkreśla aktualność swojej pracy, argumentując to opiniami ekspertów, którzy twierdzą, że kolejne pandemie mogą mieć miejsce nawet w niedalekiej przyszłości. Ponadto przykładowy wirus SARS-CoV-2 może mutować, a przykładowo opisana w pracy pandemia COVID-19 może nie mieć jeszcze swojego końca, dlatego branża lotnicza powinna być przygotowana na możliwy kolejny kryzys i lockdown.
Wręczenie nagród
Do II edycji konkursu, którego organizatorem są Polskie Linie Lotnicze LOT, zostali zaproszeni absolwenci studiów I i II stopnia oraz studiów podyplomowych ze wszystkich uczelni publicznych i niepublicznych. Konkurs obejmował prace tematycznie związane z lotnictwem pasażerskim oraz cargo.
- Oferujemy im szanse ciekawego rozwoju, gdyż rozwój w lotnictwie, rozwój technologii wymaga od nas postępu i tego, żeby te osoby były przygotowane w sposób nowoczesny - podkreśliła Katarzyna Lewandowska, prezes PLL LOT.
Zdaniem członka Zarządu ds. Handlowych PLL LOT Michała Fijoła współpraca LOT-u ze środowiskiem akademickim jest bardzo ważna również ze względu na inne dziedziny związane z przemysłem lotniczym. Najlepsi studenci wchodzący na rynek pracy powinni wiedzieć, że branża lotnicza nie tylko związana jest z samolotami, pilotami i załogami, lecz także o tym, że w przedsiębiorstwie lotniczym kumuluje się wiedza o gospodarce, ekonomii, zarządzaniu czy marketingu.
Prof. PRz Andrzej Majka zaznaczył, że obecnie jest wiele możliwości współpracy uczelni wyższych, zwłaszcza technicznych z partnerami biznesowymi. Promotor podkreślił, że obie zwycięskie prace wpisują się w działania ukierunkowane na zmniejszenie uciążliwości transportu lotniczego dla środowiska naturalnego oraz poprawę efektywności operacji lotniczych.
Pierwsze miejsce w kategorii praca magisterska
Zwycięska praca magisterska autorstwa mgr inż. Aleksandry Pasich pt. "Concept of curved precision approach based on GLS and its influence on flight and airspace efficiency" opracowana w języku angielskim, skupiała się na tematyce procedur precyzyjnego podejścia do lądowania, które od wielu lat znacznie przyczyniają się do wzrostu poziomu bezpieczeństwa operacji lotniczych w tej fazie lotu, w szczególności warunkach ograniczonej widzialności. W ramach pracy została zaprojektowana nowa trajektoria lotu w procedurze precyzyjnego podejścia do lądowania oparta na wykorzystującym satelitarną technologię GBAS Landing Systemie.
- Głównym celem mojej pracy było sprawdzenie wykonalności takiej procedury na Lotnisku Chopina w zastępstwie za tradycyjne podejście ILS oraz zbadanie jej wpływu na efektywność lotu i przestrzeni powietrznej. W celu oceny wyników i dokonania analizy porównawczej ustaliłam sześć kluczowych wskaźników efektywności, do których zaliczamy dystans, czas procedury, zużycie paliwa, poziom emisji dwutlenku węgla, ślad hałasowy oraz przepustowość pasa. Przeprowadzone obliczenia oraz symulacje w czasie rzeczywistym, a także analiza porównawcza z obecnie istniejącą procedurą, wskazują na pozytywny wpływ nowo zaprojektowanej procedury na efektywność lotu, co w przyszłości może się przyczynić do zmian mających ogromny wpływ na środowisko oraz przepustowość przestrzeni powietrznej. Ponadto taka trajektoria podejścia oraz możliwości systemu GBAS mogą w przyszłości pozwolić na implementację podejścia precyzyjnego na lotniskach trudnych operacyjnie, tj. otoczonych wysokimi górami bądź usytuowanych w bliskim sąsiedztwie przestrzeni powietrznych dwóch dużych międzynarodowych portów lotniczych, co w istotny sposób może przyczynić się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa - podkreśliła zwyciężczyni.
Mgr inż. Aleksandra Pasich powtórzyła sukces z I edycji konkursu organizowanego przez LOT, kiedy to zajęła pierwsze miejsce w kategorii prac inżynierskich. Laureatka jeszcze w tym roku zasiądzie za sterami samolotu pasażerskiego jako pierwszy oficer, a w przyszłości zamierza kontynuować badania i rozwijać swoje zainteresowania w ramach studiów doktoranckich.
Pierwsze miejsce w kategorii praca inżynierska
W kategorii prac inżynierskich najlepszy okazał się inż. Dawid Wirtek z pracą pt. "Analiza możliwości poprawy charakterystyk operacyjnych samolotu w fazie podejścia do lądowania". Autor skupił się na wykorzystaniu technologii satelitarnej jako tej technologii, która może poprawić efektywność pewnych czynników samolotu na podejściu do lądowania, takich jak czas wykonania operacji podejścia do lądowania czy oddziaływanie hałasowe na środowisko wokół danego lotniska. Rozważone zostały możliwości wprowadzenia nowej procedury ze zwiększonym kątem podejścia do lądowania na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
- Po przeprowadzeniu rozważań teoretycznych oraz wielu prób symulacyjnych wykazałem, że korzyści płynące z implementacji takiego rozwiązania mogą poprawić fazę podejścia do lądowania w takich aspektach, jak np. skrócenie czasu wykonania procedury do lądowania o około 1 minutę czy zmniejszenie oddziaływania hałasowego na otoczenie wokół lotniska - w przypadku tego czynnika po wprowadzeniu procedury ze zwiększonym kątem podejścia do lądowania liczba osób odczuwająca znaczny hałas od samolotu zmniejszy się o ok. 45 tys. osób - mówił laureat.
Praca zwróciła uwagę na ważny aspekt wpływu samolotu na środowisko oraz wykazała znaczne korzyści ekonomiczne związane.
Trzecie miejsce w kategorii praca inżynierska
Praca inżynierska pt. "Model rozwiązań technicznych w związku z zagrożeniem epidemicznym w lotnictwie cywilnym" autorstwa inż. Jakuba Zbocha stanowi interdyscyplinarne opracowanie na temat nowoczesnych technologii i procedur dla lotnictwa, które minimalizują ryzyko infekcji w trakcie podróży samolotem oraz w terminalach lotniczych.
- Moja praca obejmuje również nowatorskie rozwiązania niewykorzystywane dotychczas w lotnictwie, których sens użycia w czasie pandemii/zagrożenia epidemicznego jest uzasadniony. Część praktyczna stanowi innowacyjny projekt stacjonarnego oświetlenia ultrafioletowego do dezynfekcji w kabinie pasażerskiej Embraera 190. Jest to odpowiedź na bieżące i ważne wyzwania inżynieryjne, społeczne oraz ekonomiczne - powiedział J. Zboch.
Autor podkreśla aktualność swojej pracy, argumentując to opiniami ekspertów, którzy twierdzą, że kolejne pandemie mogą mieć miejsce nawet w niedalekiej przyszłości. Ponadto przykładowy wirus SARS-CoV-2 może mutować, a przykładowo opisana w pracy pandemia COVID-19 może nie mieć jeszcze swojego końca, dlatego branża lotnicza powinna być przygotowana na możliwy kolejny kryzys i lockdown.
Źródło: Politechnika Rzeszowska, Tagi: Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!