Co słychać na budowie S19 Rzeszów-Babica?
29 lipca, 2023Wiadomości / Inwestycje
Prace budowlane trwają na dwóch odcinkach trasy Via Carpatia o łącznej długości ponad 20 km: między Rzeszowem a Babicą oraz węzłami Krosno i Miejsce Piastowe.
Prace budowlane na odcinku S19 Rzeszów Południe - Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. Wykonawca prowadzi roboty we wszystkich branżach czyli drogowej, mostowej, branżowe oraz tunelowe. Największą mobilizację widać na portalu południowym tunelu, gdzie trwa montaż maszyny TBM Karpatka. Za nami ważny punkt w budowie maszyny - montaż tarczy skrawającej ważącej 400 t! Planujemy, że TBM rozpocznie drążenie tunelu końcem III kwartału br., a zakończy w II połowie 2025 r. Aktualnie Karpatka złożona jest już w ok. 70 proc.
Będzie to pierwszy tego typu obiekt w regionie. Długość tunelu wyniesie ponad 2,2 km. Technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu, która zostanie wykorzystana podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa.
Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układać jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe.
Produkcja elementów obudowy tunelu, tzw. tubingów, odbywa się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. Zlokalizowana jest ona w Lutoryżu, w miejscu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa ma udźwig 60 t) i węzeł betoniarski. Tubingi stanowią rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. Połączone, tworzą pierścień. Na obudowę tunelu w Babicy wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni (jeden pierścień składa się z 10 elementów), do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu.
Prace trwają też na węźle Babica (węzeł typu trąbka), który powstaje w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988 oraz na obiektach inżynierskich. Wybudowanych zostanie tu sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt i jeden przejazd pod S19. Największym budowanym obiektem jest estakada ES-1 w m. Racławówka realizowana w technologii nasuwania podłużnego. Przeprowadza ona drogę ekspresową S19 nad drogą powiatową nr 1409R, drogą powiatową nr 1408R, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza. Obecnie ustrój nośny wykonany jest w ponad 80%.
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł. Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2026 roku.
Via Carpatia
Budowa S19 Rzeszów Południe - Babica
Będzie to pierwszy tego typu obiekt w regionie. Długość tunelu wyniesie ponad 2,2 km. Technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu, która zostanie wykorzystana podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa.
Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układać jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe.
Produkcja elementów obudowy tunelu, tzw. tubingów, odbywa się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. Zlokalizowana jest ona w Lutoryżu, w miejscu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa ma udźwig 60 t) i węzeł betoniarski. Tubingi stanowią rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. Połączone, tworzą pierścień. Na obudowę tunelu w Babicy wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni (jeden pierścień składa się z 10 elementów), do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu.
Prace trwają też na węźle Babica (węzeł typu trąbka), który powstaje w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988 oraz na obiektach inżynierskich. Wybudowanych zostanie tu sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt i jeden przejazd pod S19. Największym budowanym obiektem jest estakada ES-1 w m. Racławówka realizowana w technologii nasuwania podłużnego. Przeprowadza ona drogę ekspresową S19 nad drogą powiatową nr 1409R, drogą powiatową nr 1408R, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza. Obecnie ustrój nośny wykonany jest w ponad 80%.
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł. Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2026 roku.
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!