Rzeszów. Wsparcie dla osób z niepełnosprawnością wzroku
15 października, 2024Wiadomości / Rzeszów
(fot. Grzegorz Bukała/UM Rzeszów)
15 października obchodzimy Dzień Białej Laski, czyli święto osób niewidzących i niedowidzących. To święto , które jest okazją do przypomnienia o działaniach, jakie miasto podejmuje na rzecz zwiększenia dostępności przestrzeni publicznych dla osób z takimi niepełnosprawnościami.
Jednym z najbardziej potrzebnych działań, umożliwiających osobom z niepełnosprawnością wzroku poruszanie się w mieście jest przekazywanie specjalnych pilotów dla osób niewidzących i niedowidzących. Ponad 200 takich urządzeń przekazane zostało przez Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie. Dzięki nim osoby niewidzące i niedowidzące mogą sprawniej korzystać z rzeszowskiej komunikacji publicznej. Przy pomocy pilota uruchomić można sygnał tablicy świetlnej, która poinformuje głosowo o tym, które autobusy w najbliższym czasie pojawią się na przystanku. Kiedy podjeżdża autobus urządzenie komunikuje, jaka linia podjechała, jaką ma trasę i przystanek docelowy. Przystanków wyposażonych w system mówiący jest w Rzeszowie 190, a autobusów - 192.
Wiele rzeszowskich przystanków autobusowych w ostatnich zostało przystosowanych dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym dla osób niewidzących i niedowidzących. Podczas ich przebudowy zastosowano m.in. kostkę integracyjną. W sumie, wykorzystując dofinansowanie z Unii Europejskiej w Rzeszowie przebudowano 240 zatok przystankowych.
W wielu budynkach Urzędu Miasta Rzeszowa zainstalowano oznaczenia w alfabecie Braille'a i plany tyflograficzne (czyli mapy dotykowe, dzięki którym można dowiedzieć się, jak wygląda dany obiekt w środku). Do większości budynków można wejść z psem przewodnikiem lub asystującym.
Ważnym krokiem było otwarcie w Rzeszowie Międzynarodowego Centrum Integracji Feniks, nowoczesnej przestrzeni do spotkań, warsztatów, dostosowanej do potrzeb różnych grup społecznych, w tym osób niewidzących i niedowidzących. W centrum są m.in. ścieżki prowadzące (czyli podłużne pasy umożliwiające osobie niewidzącej poruszającej się z laską korzystanie z wytyczonej w ten sposób drogi), lupy elektroniczne, oznaczenia tekstowe wypukłe z językiem Braille’a.
Miasto Rzeszów pracuje również intensywnie nad poprawą dostępności, w obszarze usług cyfrowych. Na miejskich stronach internetowych jest osiągalna funkcja powiększania treści, co jest kluczowe dla osób z wadą wzroku. Strony zapewniają także wysoki kontrast, a to zwiększa czytelność. Są dostępne przenośne powiększalniki i urządzenia lektorskie dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
Innowacyjną usługą jest ponadto "Mobilny Urzędnik", która polega na obsłudze spraw urzędowych na terenie Rzeszowa w miejscu zamieszkania osoby uprawnionej do skorzystania z takiej formy. Znacząco podnosi to komfort i dostępność usług publicznych
Wiele rzeszowskich przystanków autobusowych w ostatnich zostało przystosowanych dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym dla osób niewidzących i niedowidzących. Podczas ich przebudowy zastosowano m.in. kostkę integracyjną. W sumie, wykorzystując dofinansowanie z Unii Europejskiej w Rzeszowie przebudowano 240 zatok przystankowych.
W wielu budynkach Urzędu Miasta Rzeszowa zainstalowano oznaczenia w alfabecie Braille'a i plany tyflograficzne (czyli mapy dotykowe, dzięki którym można dowiedzieć się, jak wygląda dany obiekt w środku). Do większości budynków można wejść z psem przewodnikiem lub asystującym.
Ważnym krokiem było otwarcie w Rzeszowie Międzynarodowego Centrum Integracji Feniks, nowoczesnej przestrzeni do spotkań, warsztatów, dostosowanej do potrzeb różnych grup społecznych, w tym osób niewidzących i niedowidzących. W centrum są m.in. ścieżki prowadzące (czyli podłużne pasy umożliwiające osobie niewidzącej poruszającej się z laską korzystanie z wytyczonej w ten sposób drogi), lupy elektroniczne, oznaczenia tekstowe wypukłe z językiem Braille’a.
Miasto Rzeszów pracuje również intensywnie nad poprawą dostępności, w obszarze usług cyfrowych. Na miejskich stronach internetowych jest osiągalna funkcja powiększania treści, co jest kluczowe dla osób z wadą wzroku. Strony zapewniają także wysoki kontrast, a to zwiększa czytelność. Są dostępne przenośne powiększalniki i urządzenia lektorskie dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
Innowacyjną usługą jest ponadto "Mobilny Urzędnik", która polega na obsłudze spraw urzędowych na terenie Rzeszowa w miejscu zamieszkania osoby uprawnionej do skorzystania z takiej formy. Znacząco podnosi to komfort i dostępność usług publicznych
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!