12.02.2024 16:21Wiadomości / Rzeszów / Inwestycje
(fot. Grzegorz Bukała, UM Rzeszowa)
Realizacja miejskiego komponentu Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego była jedną z największych, jakie zostały zrealizowane w stolicy Podkarpacia w ciągu ostatnich lat i zgodną z ideą zrównoważonej mobilności miejskiej.
- To zadanie jest ważne - uporządkowało przestrzeń w rzeszowskim śródmieściu, w rejonie głównego dworca kolejowego, czyniąc ją przyjaźniejszą dla mieszkańców a także dla tych, którzy nasze miasto odwiedzają. Tutaj, praktycznie w jednym miejscu, łączą się transport autobusy, kolejowy, rowerowy i samochodowy, dając mieszkańcom alternatywę wyboru środka transportu. Powstała także przestrzeń przyjazna pieszym. Ważną częścią tej inwestycji była przebudowa układu komunikacyjnego i wyposażenie go w nowe elementy takie jak np. drogi rowerowe - mówił Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa podczas uroczystego zakończenia projektu budowy RCK.
Paweł Kowal, poseł Koalicji Obywatelskiej z Rzeszowa przypomniał jak wspomina tereny przy rzeszowskim dworcu głównym sprzed lat i jakie przeszły one ogromne przeobrażenie, stając się ważnym miejscem szeroko pojętej komunikacji.
- Od 20 lat naszej obecności w Unii Europejskiej widzimy jak rozwijają się nasze małe ojczyzny, jak rozwija się szeroko pojęta infrastruktura. Jako europoseł, który od lat zabiega o środki oraz jako członek Komisji Transportu i Turystyki bardzo cieszę się z tej inwestycji, która będzie służyła zarówno mieszkańcom Rzeszowa jak i całego Podkarpacia. Cieszę się, że została ona sfinansowana w 85 procentach ze środków unijnych - dodała Elżbieta Łukacijewska, posłanka do Parlamentu Europejskiego z Podkarpacia.
Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacka przypomniała, że RCK to kolejny etap rozwoju transportu publicznego na terenie Rzeszowa.
- Miasto, korzystając z programów dla Polski Wschodniej zakupiło wiele nisko i zeroemisyjnych autobusów, przebudowało szereg dróg, stworzyło Inteligentny System Transportu Publicznego. Ta inwestycja, na zakończeniu której dziś jesteśmy oraz wszystkie wcześniejsze świadczą o tym, że Rzeszów ma przemyślany, dobry program i konsekwentnie go realizuje. Życzę panu prezydentowi, aby to miejsce, w którym jesteśmy w dalszym ciągu się zmieniało, aby były realizowane kolejne projekty, które są zaplanowane - powiedziała Teresa Kubas-Hul.
Budowa RCK była realizowana w formule zaprojektuj i wybuduj, co oznacza, że wybrana w przetargu firma, w tym konkretnym przypadku Budimex S.A., w pierwszej kolejności musiała opracować dokumentację projektową tego dużego przedsięwzięcia a następnie je zrealizować. Roboty w terenie rozpoczęły się wiosną 2022 roku. Teren przed kolejowym Dworcem Głównym w Rzeszowie i działki z nim sąsiadujące stały się wielkim placem budowy.
- RCK było wyzwaniem z jednej strony ze względu na skalę i swoje znaczenie dla lokalnej społeczności, z drugiej ze względu na prowadzenie pracy przy utrzymaniu czynnego ruchu drogowego, tak by w jak najmniejszym stopniu realizacja była utrudnieniem dla mieszkańców. Dodatkowo, roboty miały miejsce w strefie ochrony konserwatorskiej, wobec czego prowadziliśmy stały monitoring wpływu inwestycji na sąsiednią zabudowę, wykorzystując nowoczesną technologię skaningu laserowego. Finalny efekt czyni RCK pełnowymiarowym i nowoczesnym hubem komunikacyjnym - dodał Jakub Nagraba, Dyrektor Budownictwa Ogólnego w Budimex S.A.
Efektem tych prac jest podziemny parking, na którym może zaparkować równocześnie ponad 100 samochodów. Są tam m.in. miejsca dla taksówek, miejsca krótkiego postoju Kiss&Ride oraz miejsca postoju długoterminowego a także miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych. Z części podziemnej na poziom "zero" będzie można dostać się windą lub schodami. Na poziomie "zero" powstała przyjazna przestrzeń z ławkami, fontanną, terenami zielonymi. Wybudowano tam także wielostanowiskowe zadaszone stojaki rowerowe. W pobliżu zamontowane zostały nowoczesne wiaty przystankowe wyposażone w tablice informacyjne, monitoring i biletomaty.
Przy placu zamontowane zostały także pantografy, czyli urządzenia, które ładować będą rzeszowskie autobusy elektryczne obsługujące najpopularniejszą w mieście linię "koło". Linia, która na swoje tradycyjne miejsce startu i kończenia trasy wróci 1 marca. Tego też dnia zacznie funkcjonować podziemny parking przed dworcem kolejowym.
Innym z elementów RCK, za realizację którego odpowiadało miasto była przebudowa pętli autobusowej przy ul. Bardowskiego, która będzie pełnić funkcję niewielkiego dworca autobusowego komunikacji lokalnej.
W ramach części drogowej wykonana została przebudowa jezdni ulicy Grottgera i placu Kilińskiego na odcinku ok. 340 m, przebudowa jezdni ulicy Asnyka na odcinku ok. 60 m, jezdni ulicy Bardowskiego na odcinku ok. 170 m wraz z przebudowa ulicy Batorego na odcinku ok. 50 m. Dodatkowo zostało wybudowane rondo na skrzyżowaniu ul. Asnyka i Grottgera wraz z budową ścieżki rowerowej. Przebudowane i wybudowane zostały chodniki i oświetlenie .
Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne zostało zrealizowane w ramach projektu "Integracja różnych form publicznego transportu zbiorowego w Rzeszowie", dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość projektu to aż 253 151 440,12 zł. Dofinansowanie wyniosło 179 140 253,93 zł.
W ramach tego projektu wykonanych w Rzeszowie zostało kilka dużych zadań. Były to m.in.:
Wartość projektu Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne to 65 955 482,18 zł. Wydatki kwalifikowane: 53 721 405,78 zł. Dofinansowanie inwestycji wyniosło 85 proc. kosztów kwalifikowanych.
Paweł Kowal, poseł Koalicji Obywatelskiej z Rzeszowa przypomniał jak wspomina tereny przy rzeszowskim dworcu głównym sprzed lat i jakie przeszły one ogromne przeobrażenie, stając się ważnym miejscem szeroko pojętej komunikacji.
- Od 20 lat naszej obecności w Unii Europejskiej widzimy jak rozwijają się nasze małe ojczyzny, jak rozwija się szeroko pojęta infrastruktura. Jako europoseł, który od lat zabiega o środki oraz jako członek Komisji Transportu i Turystyki bardzo cieszę się z tej inwestycji, która będzie służyła zarówno mieszkańcom Rzeszowa jak i całego Podkarpacia. Cieszę się, że została ona sfinansowana w 85 procentach ze środków unijnych - dodała Elżbieta Łukacijewska, posłanka do Parlamentu Europejskiego z Podkarpacia.
Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacka przypomniała, że RCK to kolejny etap rozwoju transportu publicznego na terenie Rzeszowa.
- Miasto, korzystając z programów dla Polski Wschodniej zakupiło wiele nisko i zeroemisyjnych autobusów, przebudowało szereg dróg, stworzyło Inteligentny System Transportu Publicznego. Ta inwestycja, na zakończeniu której dziś jesteśmy oraz wszystkie wcześniejsze świadczą o tym, że Rzeszów ma przemyślany, dobry program i konsekwentnie go realizuje. Życzę panu prezydentowi, aby to miejsce, w którym jesteśmy w dalszym ciągu się zmieniało, aby były realizowane kolejne projekty, które są zaplanowane - powiedziała Teresa Kubas-Hul.
Budowa RCK była realizowana w formule zaprojektuj i wybuduj, co oznacza, że wybrana w przetargu firma, w tym konkretnym przypadku Budimex S.A., w pierwszej kolejności musiała opracować dokumentację projektową tego dużego przedsięwzięcia a następnie je zrealizować. Roboty w terenie rozpoczęły się wiosną 2022 roku. Teren przed kolejowym Dworcem Głównym w Rzeszowie i działki z nim sąsiadujące stały się wielkim placem budowy.
- RCK było wyzwaniem z jednej strony ze względu na skalę i swoje znaczenie dla lokalnej społeczności, z drugiej ze względu na prowadzenie pracy przy utrzymaniu czynnego ruchu drogowego, tak by w jak najmniejszym stopniu realizacja była utrudnieniem dla mieszkańców. Dodatkowo, roboty miały miejsce w strefie ochrony konserwatorskiej, wobec czego prowadziliśmy stały monitoring wpływu inwestycji na sąsiednią zabudowę, wykorzystując nowoczesną technologię skaningu laserowego. Finalny efekt czyni RCK pełnowymiarowym i nowoczesnym hubem komunikacyjnym - dodał Jakub Nagraba, Dyrektor Budownictwa Ogólnego w Budimex S.A.
Efektem tych prac jest podziemny parking, na którym może zaparkować równocześnie ponad 100 samochodów. Są tam m.in. miejsca dla taksówek, miejsca krótkiego postoju Kiss&Ride oraz miejsca postoju długoterminowego a także miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych. Z części podziemnej na poziom "zero" będzie można dostać się windą lub schodami. Na poziomie "zero" powstała przyjazna przestrzeń z ławkami, fontanną, terenami zielonymi. Wybudowano tam także wielostanowiskowe zadaszone stojaki rowerowe. W pobliżu zamontowane zostały nowoczesne wiaty przystankowe wyposażone w tablice informacyjne, monitoring i biletomaty.
Przy placu zamontowane zostały także pantografy, czyli urządzenia, które ładować będą rzeszowskie autobusy elektryczne obsługujące najpopularniejszą w mieście linię "koło". Linia, która na swoje tradycyjne miejsce startu i kończenia trasy wróci 1 marca. Tego też dnia zacznie funkcjonować podziemny parking przed dworcem kolejowym.
Innym z elementów RCK, za realizację którego odpowiadało miasto była przebudowa pętli autobusowej przy ul. Bardowskiego, która będzie pełnić funkcję niewielkiego dworca autobusowego komunikacji lokalnej.
W ramach części drogowej wykonana została przebudowa jezdni ulicy Grottgera i placu Kilińskiego na odcinku ok. 340 m, przebudowa jezdni ulicy Asnyka na odcinku ok. 60 m, jezdni ulicy Bardowskiego na odcinku ok. 170 m wraz z przebudowa ulicy Batorego na odcinku ok. 50 m. Dodatkowo zostało wybudowane rondo na skrzyżowaniu ul. Asnyka i Grottgera wraz z budową ścieżki rowerowej. Przebudowane i wybudowane zostały chodniki i oświetlenie .
Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne zostało zrealizowane w ramach projektu "Integracja różnych form publicznego transportu zbiorowego w Rzeszowie", dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość projektu to aż 253 151 440,12 zł. Dofinansowanie wyniosło 179 140 253,93 zł.
W ramach tego projektu wykonanych w Rzeszowie zostało kilka dużych zadań. Były to m.in.:
- rozbudowę Systemu Obszarowego Sterowania Ruchem Drogowym;
- rozbudowę Systemu Zarządzania Transportem Publicznym na potrzeby Rzeszowskiego Centrum Komunikacji;
- utworzenie elektronicznego sklepu e - bilet wraz z kontem użytkownika;
- uruchomienie Centrum Operacji Cyberbezpieczeństwa ITS;
- zakup nowoczesnego, ekologicznego i przystosowanego dla osób niepełnosprawnych taboru autobusowego (60 szt.);
- budowę/przebudowę i wyposażenie infrastruktury przystankowej usprawniającej funkcjonowanie transportu publicznego;
- utworzenie centrum przesiadkowego - Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne;
- budowę/ rozbudowę/ przebudowę infrastruktury drogowej;
- poprawę rzeszowskiej infrastruktury rowerowej.
Wartość projektu Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne to 65 955 482,18 zł. Wydatki kwalifikowane: 53 721 405,78 zł. Dofinansowanie inwestycji wyniosło 85 proc. kosztów kwalifikowanych.
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!